12. PINÅS

Pinås 367 moh

ADKOMST/PARKERING

Blåmerket rundløype fra Dalen i Styrvoll.(3 t). Parkering på rasteplass ved Dale-elva. Følg skilting fra gamlebrua over elva og gjennom tunet på gården Dalen.

LØYPE/TERRENG
Følg skogsbilveg i ca.200m til løypa deler seg. (se kartoppslag i løypedelet) Anbefalt marsjretning er å ta til høyre. NB! I beitesesongen møter man to le underveis. Husk å legg stokkene på plass igjen etter passering!
Fra løypedelet går løypa bratt oppover på sti og gammel hesteveg. Passerer Helikopterplassen ca halveis mot toppen. Navnet kommer av at luftambulansen har brukt dette som "landingsplass" for mange år siden ifm en ulykke. Løypa fortsetter meget bratt oppover, videre mot toppen av Pinås, med et mellomparti som er flatt et lite stykke.
Fine rastemuligheter og utsikt på toppen.
Etter toppen går løypa bratt nedover mot Solskaret, hvor løypa møter skogsbilveien og tar til venstre på traktorveg nedover Tømmerdalen. Nederst i Tømmerdalen møter løypa en skogsbilvei og tar til venstre på denne.
Løypa følger skogsbilvegen til enden og fortsetter videre på traktorveg/sti i lettkupert terreng.
Underveis er det mange fine utsiktspunkt.

I siste del av løypa går det bratt nedover på traktorveg, til man kommer ned på flatene langs Daleelva og møter enden av skogsbilveien som løypa starter på.

Huldrestien over Pinås er også benyttet til Pinåsløpet hvert år. Les mer på løpets nettside: www.pinaaslopet.no